VISA pour l’Image 2022

Perpignan

La 34 ena edició del Festival Internacional de Fotoperiodisme VISA pour l’Image que es celebra cada estiu a la ciutat de Perpignan, veïna d’aquest Empordà que m’acull, ja ha arribat.

Com cada any, hem organitzat amb uns amics una escapada per fer una immersió en la fotografia documental i el foto periodisme si és que es pot fer una clara distinció entre una i l’altre.

Aquesta edició, com si no, ha estat protagonitzada pels reportatges sobre Ukranïa …cada any hi ha un conflicte nou que pren protagonisme i en el que es centren molts dels treballs que ens trobem al festival. Però també, com cada any, els reportatges que més m’agraden i m’impressionen són els que retraten altres realitats quotidianes. I no és que les guerres i els conflictes armats no siguin malauradament quotidians, de fet són la realitat diaria de masses persones a tot el planeta. Aquest any el conflicte estrella ens toca més a prop als privilegiats ciutadans europeus i per això ha tingut i encara te tant de protagonisme als mitjans de comunicació.

La fotografia segueix sent el testimoni que dona versemblança o desmenteix les notícies que arriben des de el front i per fer-nos les arribar, ja han mort vint foto periodistes en aquests 6 mesos de guerra a Ukranïa. El foto periodisme ni és ni ha sigut mai una professió fàcil ni còmode.

Altres quotidianitats de vegades terribles se’ns mostren en les exposicions; des de les condicions d’empresonament de les dones a Centre Amèrica ( Días eternos, Ana Mª Arévalo Gosen), la vida al major gueto gitano del món a Bulgària ( Zor. El Gueto gitano més gran d’Europa, Selene Magnolia), al tracte aberrant que reben els malalts mentals a l’Africa sud sahariana (A les cambres de la ment, Valerio Bispuri).

La natura i el maltracte que els humans exercim sobre el seu fràgil equilibri també està present a les edicions d’aquest Festival ( Pesques Mundials, George Steinmetz), així com retrospectives de les trajectòries de grans foto periodistes o fotògrafs documentalistes: Al marge, Eugene Richards; Entre la guerra i la pau, Goran Tomasevic

Aquest any m’ha fascinat la mostra de la obra de na Françoise Huguier, Totalment enretirada, que recorre els últims 40 de carrera de la multifacètica fotògrafa que, he de confessar,  no coneixia ni n’havia sentit a parlar…fascinants les imatges de les vivendes a la Rússia de principis dels 90, les fotografies de moda…una meravella de composició i un ús del color sublim.

En definitiva, Perpignan i el seu festival VISA no defrauden, a la cita acudeixen els millors foto periodistes i la sempiterna calor, que aquest any tampoc a faltat, acompanyant al gran nombre de visitants per les sales de les diferents seus, sobretot al Convent Des Minimes…els ventalls han estat també protagonistes.

A bientot!!

La 34 ª edición del Festival Internacional de Fotoperiodismo VISA pour l’Image que se celebra cada verano en la ciudad de Perpignan, vecina de este Empordà que me acoge , ya ha llegado.

Como cada año, hemos organizado con unos amigos una escapada per hacer una inmersión en la fotografía documental y el foto periodismo si es que se puede hacer una clara distinción entre una y el otro.

Esta edición, como no, ha estado protagonizada por los reportajes sobre Ucrania …cada año hay un conflicto nuevo que toma protagonismo y en el que se centran muchos de los trabajos que encontramos en el festival. Pero también, como cada año, los reportajes que más me gustan e impresionan son los que retratan otras realidades cotidianas. Y no es que les guerras y los conflictos armados no sean desgraciadamente cotidianos, de hecho son la realidad diaria de demasiadas personas en todo el planeta. Este año el conflicto estrella nos toca más cerca a los privilegiados ciudadanos europeos y per esto ha tenido y aún tiene tanto  protagonismo en los medios de comunicación.

La fotografía sigue siendo el testimonio que da verosimilitud o desmiente las noticias que llegan desde el frente y para hacérnoslas llegar ya han muerto veinte foto periodistas en estos 6 meses de guerra en Ucrania. El foto periodismo ni es ni ha sido nunca una profesión fácil ni cómoda.

Otras cotidianidades a veces terribles se nos muestran en les exposiciones; desde las condiciones de cautividad de las mujeres en Centro América ( Días eternos, Ana Mª Arévalo Gosen), la vida en el mayor gueto gitano del mundo en Bulgaria ( Zor. El Gueto gitano más grande d’Europa, Selene Magnolia), al trato aberrante que reciben los enfermos mentales en África sud sahariana (En las cámaras de la mente, Valerio Bispuri).

La naturaleza y el maltrato que los humanos ejercemos sobre su frágil equilibrio también está presente en las ediciones de este Festival ( Pescas Mundiales, George Steinmetz), así como retrospectivas de les trayectorias de grandes foto periodistas o fotógrafos documentalistas: Al margen, Eugene Richards; Entre la guerra y la paz, Goran Tomasevic

Este año me ha fascinado la muestra de la obra de  Françoise Huguier, Totalmente retirada, que recorre los últimos 40 de carrera de la multifacética fotógrafa que, he de confesar,  no conocía ni había oído nombrar…fascinantes las imágenes de les viviendas a la Rusia de principios de los 90, la fotografía de moda…una maravilla de composición i un uso del color sublime.

En definitiva, Perpignan y el su festival VISA no defrauden, a la cita acuden los mejores foto periodistes y la sempiterna calor, que este año tampoco a faltado, acompañando al gran número de visitantes por las salas de las diferentes seus, sobretodo en el Convento Des Minimes…los abanicos han estado también protagonistas.

A bientot!