Jose Ruz

Com viu l’altra meitat? Salt, un univers mític

Exposició a l’espai cultural Les Bernardes a Salt.

Des de el 4 de març fins al 27 de maig en Jose Ruz ha exposat la seva obra fotogràfica en aquest espai emblemàtic de la cultura saltenca. Aquesta ha estat la seva primera exposició però crec, i espero, que no serà la única que faci. Conec a en Jose des de fa uns anys, vàrem coincidir en el Postgrau de Projectes fotogràfics organitzat per la escola ERAM a Salt allà pel 2019 abans del COVID. M’agrada ell com a persona i m’agrada la seva obra, no puc dir que sigui imparcial.

Costa separar l’autor de la obra perquè , com diu el nostre mestre comú, en Diego Espada; “cada fotografia que fem és un autoretrat”. En el cas d’en Jose´, la espontaneïtat, la frescor, la autenticitat, la senzillesa (que no simplicitat!), el discurs sense floritures, directe i clar, són característiques que comparteixen autor i obra.

Inclús en la tria del seu tema. El retrat. Però no qualsevol tipus de retrat, ell retrata a “l’altra meitat”, els oblidats amb els que comparteix espai i temps a la seva feina en una deixalleria, on treballa com encarregat. Els seus retratats són clients i companys de feina als que els hi demana permís per fer-los fotos, doncs ell no deixa la càmera a l’armari, ell la porta sempre a sobre. I així, ha anat construint un cos d’obra potent i abundant del qual sorgeix aquesta exposició.

Retrats en blanc i negre, propers, punyents…on és evident la relació de confiança establerta entre fotògraf i model.

Estèticament influenciat pel mestre Richard Avedon, en Jose només treballa en blanc i negre i amb llum difusa generalment, tot i que en algun magnífic retrat ha jugat molt bé amb els contrastos de llum.

Com el mateix autor diu, no hi ha finalitat de denuncia en les seves fotos, simplement mostrar una realitat amb la que conviu dia a dia i que per a ell és la seva normalitat, malgrat que per molts dels espectadors ens sembli llunyana, exòtica i potser fins i tot perillosa.

Comissariat pel Josep Algans (Figueres), la distribució de les fotografies s’ha fet al voltant de la sala, al centre de la qual s’ha realitzat una instal·lació amb objectes de la mateixa quotidianitat retratada a les parets , dotant al conjunt de una unicitat estètica i temàtica i a la vegada sorprenent.

¿Cómo vive la otra mitad? Salt, un universo mítico

Exposición en el espacio cultural Las Bernardes en Salt

Desde el 4 de marzo hasta el 27 de mayo, José Ruz ha expuesto su obra fotográfico en este espacio emblemático de la cultura saltenca. Esta ha sido su primera exposición, pero creo , y espero, que no será la única que haga. Conozco a José desde hace unos años, coincidimos en el curso de Postgrado en Proyectos Fotográficos organizado por la escuela ERAM en Salt allá por 2019 antes del COVID. Me gusta él como persona y me gusta su obra, no puedo decir que sea imparcial.

Cuesta separar el autor de su obra porque, como dice nuestro maestro común, Diego Espada; “cada fotografía que hacemos es un autorretrato”. En el caso de José, la espontaneidad, la frescura, la autenticidad, la sencillez ( que no simpleza!), el discurso sin florituras, directo y claro, son características que comparten autor y obra.

Incluso escogiendo su tema. El retrato. Pero no cualquier tipo de retrato, el retrata a “la otra mitad”, los olvidados con los que comparte espacio y tiempo en su trabajo en la chatarrería donde trabaja como encargado. Sus retratados son clientes y compañeros de trabajo a los que les pide permiso para hacerles fotos, pues él no deja la cámara en el armario, él siempre la lleva encima. Y así, ha ido construyendo un cuerpo de obra potente y abundante del cal surge esta exposición.

Retratos en blanco y negro, potentes, provocadores…donde es evidente la relación de confianza establecida entre fotógrafo y modelo.

Estéticamente influido por el maestro Richard Avedon, José sólo trabaja en blanco y negro y con luz difusa generalmente, aunque en algún magnífico retrato ha jugado muy bien con los contrastes de luz.

Como el mismo autor dice, no hay una finalidad de denuncia en sus fotos, simplemente mostrar una realidad con la que convive día a día y que para él es su normalidad, a pesar de que para muchos de sus espectadores nos parezca lejana, exótica y hasta peligrosa.

Comisariada por Josep Algans ( Figueres), la distribución de las fotografías se ha hecho alrededor de la sala, en el centro de la cual se ha realizado una instalación con objetos de la misma cotidianidad retratada en las paredes, dotando al conjunto de una unidad estética y temática y a la vez sorprendente.